Proses Pembekuan Hard Disk

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog. Ini benda baru aku belajar semasa latihan industri. Actually, yang memberitahu aku bahawa adanya proses ialah seorang student UTeM yang sedang praktikal juga..hehe. So, aku pelik. Tetapi selepas 4 bulan dia memberitahu aku, dan dia juga telah habis praktikal, aku cuba menyelesaikan kekusutan yang terbawa-bawa sampai dalam mimpi..hehe.


Ini hard disk di bahagian belakang.

Aku cari dalam internet. Ada blog yang aku baca (blog orang asing..hehe), dia cakap dengan menyejukbekukan hard disk dapat menyahcas kembali segala cas-cas dalam hard disk. Cara ini sedikit sebanyak membantu piring dalam hard disk itu berpusing untuk seketika.


Hard disk dimasukkan dalam peti sejuk.

Aku cuba buat. Langkahnya mudah. Hard disk itu dibalut dengan plastik tapi kena pastikan bahawa tiada lubang atau rongga udara pada plastik itu. Kemudian, masukkan dalam peti sejuk (dalam tempat penyejukbekuan). Tinggalkan selama sehari. Esok aku try test. Menjadi. Tapi untuk seketika. Tak sempat nak backup data hard disk berhenti berpusing.


Ini hard disk selepas keluar dari peti sejuk.

So, teori itu semacam menjadi..hehe
Previous
Next Post »
6 Komen
avatar

errrr mcm pelik ja nih

T___T

Balas
avatar

asl nk bekukn hd...rosak ke?

Balas
avatar

@ aDol

hard disk rosak...
bekukan dpt recover blk data2 dlm tu.....(utk seketika)..hehe

Balas
avatar

benda memang betul....tapi kebarangkalian utk berjaya backup data cuma 1%...

Balas
avatar

biasa buat tak jadi pun...

Balas