Blog Ini Kurang Laju

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog. Hari ini aku meluangkan masa dengan menguji kelajuan blog aku. Ya, bagi aku kelajuan sesuatu laman web itu amat penting bagi mengelakkan kekurangan visitor. Tidak guna kau merungut visitor kurang tapi laman web atau blog kau sendiri lembab nak keluar..haha. Ok, ni statistik aku dapat dari Iwebtool mengenai kelajuan blog aku.

Wauu..lajunya..haha


Percaya atau tak kau mesti percaya sebab kau tengok gambar statistik tu. Blog aku load hanya dalam masa 0.32 saat sahaja..haha. Aku terasa macam pelik je sebab aku rasa kebanyakkan gambar dalam main page aku guna Imageshack, gambar yang dihos guna Imageshack aku perasan macam lambat sikit nak load. Bukan apa, aku nak jimat saiz album dalam Picasa sebab limit hanya 1Gb je. Ok, seterusnya statistik dari Google Webmaster.

Klik gambo untuk transform kepada saiz XXL


Aku print screen sekali information yang Google tulis kat situ. Sebabnya graf itu baru diupdate pada 7hb Disember 2009. Kau boleh lihat di situ blog aku mengambil masa sebanyak 79.7 saat untuk loading. Gila lama. Dekat seminit lebih baru blog aku berjaya load dengan sempurna..haha. Aku rasa takde la lama sangat blog aku load. Betul ke blog aku lambat nak loading?

Akhir sekali, aku guna Searchmetrics Rapid untuk tengok blog aku laju ke tak.

>Klik gambo untuk transform kepada saiz XXL


Statistik ini aku rasa ada spesifik sikit sebab dia tunjuk sekali estimate loading time bagi 5 internet provider speed yang berbeza. Di Malaysia, biasa kita rujuk pada bahagian modem manakala bagi pengguna mobile broadband boleh tengok pada UMTS. Nampaknya blog aku agak tidak mesra pengguna broadband..hehe.

Klik gambo untuk transform kepada saiz XXL


P.S : Skor blog aku dalam Page Speed ialah 77 daripada 100. Dapat B+..hehe
Previous
Next Post »
6 Komen
avatar

I like this!!

baru saya tahu boleh cek benda gini..

nak try la..

Balas
avatar

good info bro...aku dh try searchmetric tu...gila lambat loading blog aku...5secs lebey..haha

Balas
avatar

@~attahrel~

lmbt tu bro..
kne buang2 code skit..haha

Balas
avatar

nice la post nie. skang aku boleh check lagi details pasal blog aku. selalu aku check kat popuri.us je.

Balas
avatar

@MrDzy

tu cek ranking je..
kelajuan blog kne cek gk..hehe

Balas