XML Atau HTML Zaman Dulu

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog. Hari ini hari Rabu dan aku tak tahu apa nak buat. Nak dating orang tu duduk Johor Bahru..hehe. Dating jela dengan blog aku ni. Cerita pasal blog aku pula, aku sudah lebih 6 bulan menggunakan template coklat ini. Template ini adalah hasil rekaan daripada seorang blogger international dan diedit oleh aku supaya susunan blog ini nampak teratur. Kira gempak la kan blog aku orang international buat..haha. Kalau tidak, template ini memang nampak teramat tak cantik kerana tulisannya bersaiz gergasi..haha. Boleh tengok di sini untuk template asal. Aku rasa aku nak tukar template ini. Aku nak gunakan template yang aku buat sendiri. Masalahnya sekarang, aku kurang pakar dalam selok belok XML..haha. Tahu apa itu XML? XML ialah Extensible Markup Language dan XML yang digunakan dalam template blogger yang baru ni ialah XHTML atau Extensible Hypertext Markup Language. Boleh rujuk di encik Wiki untuk bacaan lebih mendalam.

Mencari idea buat template baru..hehe. Sumber : We Blog Cartoons


Beza HTML dan XHTML ialah HTML hanya merupakan basic instruction dalam pembinaan laman web. Lagipun ianya memang mudah untuk belajar kerana instruction yang tidak berselirat. Tak macam XHTML yang instruction berselirat sampai kepala otak aku boleh jam..haha. Siapa yang guna template blogger yang baru boleh tengok sendiri keseliratan kod XHTML itu..hehe. Siapa yang guna template lama pula, mesti expert nak ubah design blog kan..haha. Mungkin aku akan switch ke template lama dan akan ubah blog coklat ini menjadi warna kegemaranku iaitu ungu. Tungguuuu..hehe

Ok, lari dari tajuk sekejap, beberapa hari lepas aku dapat award tapi aku belum publish di sini kerana sibuk dengan Blogger Hunter. So, mari kita lihat award..hehe

Award dari Shazha


Award dari Miera


Cukup untuk hari ni..hehe. Sekian, terima kasih.

P.S : Ada orang pun letak kartun dalam entrynya. Siapa? Tunggu komen..haha
Previous
Next Post »
14 Komen
avatar

aku dulu keje programmer.. mmg jumpa html selalu... huhu.. skang tak payah...

Balas
avatar

Hamboi3.. Tulisan gergasi??? Wah.. Tulisan ku juga besar.. Tulisan ku dalam realiti plg besar antara kawan2.. Maka itu sbb tulisan blog juga ku mahu besar2.. Hik hik hik..

*kalau laa komen ni boleh ku adjus font size dia.. maka sudah lama ku ambil largest.. haha..

Balas
avatar

cyg kn teror mendalah ni cumee..eleh,kacang je tuh bgi cyg kn..hehe

Balas
avatar

owh
br thu sebenarnya
dlu2 x thu langsung
huhu
xD

Balas
avatar

bagak dasat.
mmg besar tulisan tu..

me xminat sgt tulisan besar ni..
suka yg comey2

Balas
avatar

Jard The Great > wahh kje programmer la..html xssah tp xml ssah..haha

Balas
avatar

Nur Farhana > tulisan gergasi tp cntik ok la kn..hehe

*komen mmg xleh nk bersaiz besau..haha*

Balas
avatar

pinky_funky > xdela teror..ok je..hehe

Balas
avatar

Eazy Izzuddin > bru tau xpe..jgn xphm dh le..hehe

Balas
avatar

• rOozu • > bagak besar kn..hehe besar2 pn klau xmatch ngn template mmg xcntik..hehe

Balas
avatar

err.. tetap tak faham. tapi buat2 faham. try n error. uhu

Balas
avatar

gler tulisan besar...nasib baik ko tukar..kalau tak dh sah2 tentu ko ni mmg rabun gler...

pada aku 2-2 ok je...try and error...

Balas
avatar

ije > xpe try n error pn lme2 ok gk..hehe

Balas
avatar

DilOt > ak mmg tkar sbb besar sgt..haha ak rabun tp msih ok lg..haha

Balas